به گزارش خبرگزاری فارس از سرخس، «مردمی شدن اقتصاد و فرهنگ» را خیلی از زبان مسؤولان شنیدیم، اما «شیخ داود» در شمال شرقیترین نقطه ایران اسلامی یعنی شهرستان مرزی سرخس با ایدهای خلاقانه قرارگاههایی را با کمک مردم روستاها و بر محور مساجد تشکیل داده و فرهنگ و اقتصاد را به دست مردم سپرده و معتقد است: «کار مردمی یعنی تمام اصول کار دست مردم باشد و هدف نیز داشته باشد، هدف در آن رضایت خدا و رسیدن از نقطهای به نقطه دیگر براساس ظرفیتهای آنجا باشد، به معنایی واقعی همه کاره باید مردم باشند، خودشان معضل را بشناسند و راه مقابله با این معضل را بیان کنند.»
«حجتالاسلام داود حمیدی» یک روحانی جوان دهه شصتی که سال ۱۳۶۳ در روستای دولت آباد شهرستان مرزی سرخس متولد شده، پس از اتمام دوران دانشجویی از سال ۱۳۸۴ وارد وادی طلبگی شد و در دومین سال طلبگی یعنی در سال ۸۶ با تعدادی طلبه قرارگاه جهادی قرآن و عترت را در شهرستان سرخس فعال کرد و اولین واحد این قرارگاه واحد تبلیغ بود برای اعزام روحانی به روستاهای فاقد روحانی، اما این تازه شروع یک ماجرا برای این طلبه جوان بود و قصه کار او و بچههای قرارگاه جهادی قرآن و عترت فقط به تبلیغ دین در روستاها خلاصه نشد، او فرهنگ، اقتصاد و اشتغال را با کمک مردم فعال کرد و روز به روز بر برنامههای این قرارگاه افزوده میشود تا جایی که بسیاری از کسانی که دنبال شغل بودند امروز به چندین نفر حقوق پرداخت میکنند از کارگر ساختمانی که امروز علاوه بر دام سنگینی که دارد کارگاه بلوکه زنی زده است تا جوان نخبهای که به جای تولید قطعات خودرو در یک زیر زمین ۲۵ متری هم اکنون در یک کارگاه ۲۰۰ متری بیش از ۲۰ نفر را مشغول کار دارد.
«شیخ داود» هم اکنون مسؤول قرارگاه جهادی قرآن و عترت سرخس است و پس از ۱۰ سال فعالیت قرارگاهی، از سال ۱۳۹۶ مجری طرحهای اجتماع محور بنیاد برکت در خراسان رضوی شده است.
در همان سال ۱۳۸۶ اولین واحد قرارگاه جهادی قرآن و عترت را به عنوان واحد تبلیغ برای احیای مراسمات اهل بیت(ع) در روستاها راهاندازی کرد و روحانی به روستاهای فاقد روحانی اعزام کرد.
شیخ داود حمیدی از شروع کارشان اینگونه میگوید: در همان سال ۱۳۸۶ تعدادی طلبه بودیم که دور هم جمع شدیم و روستاهای فاقد روحانی را شناسایی کردیم و متوجه شدیم حدود ۱۴ روستا فاقد روحانی هستند و یکی از مسائلی که در آن زمان برای ما مطرح شد این بود که روستایی فاقد مسجد نداشته باشیم.
او از واحدهای دیگر قرارگاه جهادی قرآن و عترت سرخس نام میبرد: در سال ۸۶ واحد تبلیغ را راهاندازی کردیم، سال ۸۷ واحد امور مساجد را راهاندازی کردیم، سال ۸۸ واحد فرهنگی را با شروع به کار کانونهای فرهنگی و هنری فعال کردیم، سال ۸۹ واحد خیریه راهاندازی شد و سال ۹۰ در حوزه اشتغال برای خیریه ورود کردیم و سال ۹۱ صندوقهای قرض الحسنه را پیگیری کردیم و از سال ۱۳۹۱ به بعد تمرکز ما روی صندوقهای قرض الحسنه و اشتغال شد.
مسجد مهمترین محور قرارگاه جهادی قرآن و عترت است
شیخ داوود از مسجد به عنوان محور تمام برنامههای این قرارگاه یاد میکند و در این مسیر برای ساخت مساجد تلاش کردند، با کمک خیرین و حمایت مردم بیش از ۱۵ هزار مترمربع فرهنگی و متعلقات مسجد در روستاهای سرخس ساختند.
او میگوید: امروز روستای فاقد مسجد نداریم احتمال اینکه روستایی با مسجد ناقص داشته باشیم یا فاقد خانه عالم داشته باشیم، وجود دارد، اما روستای بدون مسجد نداریم و یکی از اهداف این مجموعه این بود که روستای فاقد مسجد نداشته باشیم و الحمدلله توانستیم به این هدف خود برسیم، اکنون در سرخس روستای فاقد مسجد نداریم، با کمک خیرین ۱۵ هزار مترمربع بنای فرهنگی و متعلقات مسجد شامل ۱۶ مسجد، ۸ خانه عالم و ۲۰ باکس سرویس بهداشتی مساجد و ۱۰ تکمیل ابنیه آبدارخانه و آشپزخانه مساجد را انجام دادیم.
حمیدی مسجد را مهمترین محور کار خودش میداند و میگوید: محور قرارگاه جهادی مساجد است که یک سری مسائل نسبت به مساجد مغفول مانده بوده که آنها را اضافه کردیم و امروز مسجدی نداریم که قرارگاهی متشکل از امام جماعت، هیات امنا، کانون فرهنگی، فرمانده بسیج، اعضای شورای روستا و دهیار و دیگر فعالان فرهنگی در آن فعال نباشند و ما کار تشکیلاتی و شبکهای برای تشکیل این قرارگاهها را انجام دادیم.
وی به سال ۸۸ بر میگردد، جایی که پس از تشکیل واحد تبلیغ و واحد امور مساجد در قرارگاه، نوبت به ایجاد واحد فرهنگی و کانونهای فرهنگی هنری میرسد، شیخ داود توضیح میدهد: در سال ۸۸ که ما کانونهای مساجد را راهاندازی کردیم کانونهای مساجد ما ۵ کانون بیشتر نبود و امروز ۴۰ کانون فرهنگی هنری داریم یعنی ۴۰ تا جوان فعال حوزه فرهنگی فعالیتها را درکنار امام جماعت مسجد با همراهی پایگاه بسیج پیگیری میکنند و در مناسبتهای دینی و ملی فعال هستند، اوقات فراغت دانشآموزان را پیگیری میکنند و هر کانون واحد خواهرانش فعال است و بیش از ۲۰ کتابخانه در این کانونها فعال و راهاندازی شده است.
مقامهای برتر در رشتههای قرآنی و ترتیل را از جذب بچهها به مسجد کسب کردیم
شیخ داوود بیان میکند: کانونهای فرهنگی و هنری وظایفی دارند که از وظایف آن غنیسازی اوقات فراغت، جذب جوان نوجوان و جوان به مسجد، اجرای مناسبتهای ملی و مذهبی است که در سال ۸۶ که این کار را شروع کردیم، هیچ یک از این برنامهها اجرا نمیشد، اما امروز در تمام جاهایی که کانون و مسجد داریم تمام این موضوعات در حال انجام است.
او ادامه می دهد: یکی از کارهایی که تأثیرگذار بوده این است که مقامهای برتر در رشتههای قرآنی و ترتیل را از جذب بچهها به مسجد در استان در مسابقات کانونهای فرهنگی و هنری داریم، امروز مدیران کانونها که به عنوان فعالان فرهنگی شناخته شدند به عنوان مدیر کانونهای فعال شناخته شدند، این نشاندهنده یک فعالیت بوده امروز پس از گذشت ۱۳ سال از تشکیل قرارگاه فرهنگی نسل دوم کانونهای فرهنگی روی کار است و هم جوانی که دیروز به عنوان دانشآموز جذب شده کانون بودند امروز بخشی از آنها به عنوان مدیر کانون در حال فعالیت است.
کرونا هم جلوی برگزاری جام ولایت را نگرفت
حمیدی اضافه میکند: جام ولایت که یک مجموعه کامل ورزشی است و به صورت استانی برگزار میشود ماحصل کار کانونها است، جام ولایت با ۱۲ و ۱۳ رشته ورزشی به صورت استانی در دهه ولایت با جذب بیش از ۲۵۰۰ ورزشکار در شهرستان هر ساله اتفاق میافتد، این ماحصل کار کانونها هستند که توانستند ظرفیتهای خودشان را کنار هم بگذارند و چند کانون فرهنگی هنری و قسمتهایی از قرارگاه جام ولایت را رقم زدند.
حتی کرونا نیز جلوی فعالیت جام ولایت را نگرفت و ما این جام را به صورت مجازی در ۱۲ رشته برگزار کردیم با معرفی چالشهایی در هر رشته از افراد خواستیم تا از خودشان فیلم بگیرند و برای ما در فضای مجازی ارسال کنند و تاکنون ۲۰ مسابقه اجرا شده است.
وی از تاثیر این کانونها در برنامههای ویژه زائران پیاده میگوید: «قبل از ایجاد این قرارگاه تعداد افرادی که به عنوان زائر آقا علی بن موسی الرضا(ع) در کاروان پیاده شرکت میکردند و تعداد ایستگاههایی که در حوزه خدمترسانی به این زائران بودند کم بود و در سال ۸۶ حتی یک ایستگاه هم نداشتیم که بخواهد به زائر امام رضا علیه السلام که این مسیر ۲۰۰ کیلومتری را با پای پیاده طی میکند، خدمت کند، اما امروز تمام روستاهای بین راهی ما همه موکب زدند و ایستگاه صلواتی برای خدمت به زائران دارند و بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از روستاها از طریق مسجد که مرکز قرارگاه بوده سالیانه به پابوسی آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام میروند.
در این مسیر معنوی باز طی مسیر میکنند و برمیگردند و باز خودساختگی و بقیه فعالیتهایشان میپردازند و در این مسیر اتفاقهای زیادی میافتد فقط صرف پیادهروی نیست و در این بین کلاسها و دورههای آموزشی برگزار میشود که این ماحصل این کانونها است.
شروع اتفاقات شیرین با راهاندازی خیریهها
بعد از اضافه شدن کانونهای فرهنگی به قرارگاه، سال ۸۹ سال اضافه شدن واحد خیریه به قرارگاه جهادی قرآن و عترت بود، شیخ داود درباره این واحد میگوید: حوزه خیریه در سال ۱۳۸۹ فعال شد و ما به جای اینکه خود فرد را مورد حمایت قرار بدهیم، تشکیلاتی را ایجاد کردیم تحت عنوان گروههای جهادی و خیریههای مساجد و حمایت ما این بود که خیریهها و گروههای جهادی را بهروز کردیم و اگر حمایتی هم داشته باشیم به جای اینکه مستقیم با مددجو باشد از این طریق صورت میگرفت.
او بیان میکند: خیریهها و گروههای جهادی نیز محلی هستند و هم شناخت بهتری از نیازمند دارند و هم شناخت بهتری از افراد متمکن منطقه دارند و میتوانند بهتر ظرفیتها را با کمترین هزینه پای کار بیاورند که الان ۴۸ مجموعه خیریه داریم که البته هدف ما این است که هم تعداد خیریهها و هم کانونها و هم گروههای جهادی را به عدد ۶۱ یعنی به تعداد مساجدمان برسانیم یعنی به ازای هر مسجد یکی باشد البته ما در حوزه کانونهای فرهنگی هنری و خیریهها عقب هستیم.
این فعال فرهنگی متذکر میشود: در خیریهها اتفاقات خوبی افتاده است و مردم همکاری داشتند و زکات جمعآوری شده است و همین امسال در طرح مواسات و همدلی بیش از ۱۰ هزار بسته مواد غذایی در دو مرحله جمعآوری شده است.
حمیدی یادآور میشود: ما در سرخس با این گرمای ۴۸ درجه خانوادههایی داشتیم که کولر نداشتند، اما با اقدام خیریهها و گروههای جهادی برای بیش از ۱۵۰ خانوار کولر تهیه شده و همه اینها کمکهای مردمی بوده است.
او تصریح میکند: بخشهایی از خیریهها در بحث جهیزیه کار کردند، بخشی در حوزه عمران؛ الان خانوادههایی را شناسایی کردیم که حمام و سرویس بهداشتی نداشتند و در این حالت گروه جهادی به کمک خیریه آمده است، خیریه شناسایی را انجام داده است و تکمیل پروژه به عهده گروه جهادی است.
یک ریال بودجه دولتی هزینه نشده است
شیخ داوود به این نکته تاکید میکند: خیریهها ورودی کمکهای خود روستاها بوده و در خیریهها کار زیادی انجام نمیدهیم هر چند حمایتهایی بسیار جزئی میشود، گرهگشایی از مردم روستا توسط خود مردم روستا بدون هزینه انجام میشود یعنی اگر قرار است یک کار خیری انجام شود، حملونقلش رایگان است، کار نیروی انسانی رایگان و کمکهای خود مردم از محل زکات چند برابر شده است، ما روستاهایی داشتیم که به صورت خودیاری حتی نمیتوانستند یک بسته هم توزیع کنند اما امروز به صورت تجمیعی برخی روستاهای ما در طول سال بیش از ۵۰۰ بسته غذایی و جهیزیه توزیع میکنند و خیلی از مراسم اضافی را حذف کردند، آنها توجه به دانش آموزان مستعد نیازمند داشتند و تحت پوشش قرار گرفتند، با حفظ کرامت انسانی به آنها کمک شده است.
حمیدی با بیان اینکه در این مجموعه یک ریال بودجه دولتی هزینه نشده و تمام اینها کمک و حمایتهای مردمی بوده است، متذکر میشود: ما در طرح اطعام احسان علوی که در دهه ولایت انجام میشود ۱۳ هزار پرس غذای گرم، ۳۶ هزار بستنی، ۴۸۰ بسته مواد غذایی، ۷۰۰ بسته بهداشتی و ماسک توزیع کردیم و در کنار آن در ایام دهه ولایت ۵ نانوایی برای ما پخت رایگان داشتند، ۱۰ رأس گوسفند و ۲ رأس گاو ذبح کردیم، ۲۰ میلیون تومان جوایز فرهنگی دادیم، ۳۰۰ متر فضاسازی شهری انجام دادیم و برای بیماران کرونایی بستههای را اهدا کردیم.
ایجاد صندوقهای مردمی برای کمک به مشکل مردم
شیخ داود و بچههای قرارگاه جهادی قرآن و عترت سرخس سال ۹۱ که میشود برای گرهگشایی بیشتر از کار مردم توسط خود مردم صندوقهای قرض الحسنه را در مساجد راهاندازی میکنند.
او میگوید: بنای ما این است که هر مسجد یک صندوق قرض الحسنه داشته باشد و در طرحهای اشتغال بنیاد برکت نیز صندوق جایگاه خودش را دارد؛ ثواب قرض الحسنه ۱۸ برابر صدقه است به دلیل اینکه عزت نفس انسانها در قرض الحسنه حفظ میشود و این که وعده الهی برای قرض الحسنه است.
این فعال فرهنگی ادامه میدهد: از مجموع ۶۱ مسجد تاکنون ۲۰ صندوق ایجاد شده است و در صندوق قرض الحسنه ماهیانه مردم مبلغی را به عنوان حق اشتراک میگذارند با محوریت هیأت امنایی که خود مردم انتخاب کردند و به آنها در شرایط اضطرار وامهایی داده میشود و باز کمکی که مجموعه در حوزه مشورت در طرحهای اشتغالزایی دارد، آنها را راهبری و راهنمایی میکند و کار مردم توسط خود مردم انجام میشود.
شیخ داوود بیان میکند: در صندوقهای قرض الحسنه در گذشته فرد برای ۵۰۰ هزار تومان باید به چند جا رو میزد، اما امروز سادهترین روش این است که به امام جماعت به فرمانده پایگاه، به آن بزرگی که به عنوان مسؤوول آن صندوق انتخاب شده است مراجعه کند و برای درمان فرزندش، برای حل مشکل خود و فرزندش، برای کشت زمین خودش از این صندوق استفاده کند.
جوانی که پول بذر زمینش را از صندوق تهیه کرد
او خاطرنشان میکند: در این زمینه جوانی داشتیم که مراجعه کرده، زمینی داشته برای کشت یونجه اما پول بذر نداشته است و میخواسته پول بذرش را در فلان تاریخ بپردازد یعنی قدرت پرداخت ماهیانه نداشته و از صندوق روستا برای خرید بذر یونجه وام گرفته که حدود ۸ نفر در صندوقهای ما به این روش حوزه اشتغالشان راهاندازی شده است و تعداد کسانی که اینگونه مشکلشان رفع شده است بسیار زیاد هستند، اینکه صندوق خرد مردم دست خودشان هست و نیاز به ضمانت ندارد این نیز ماحصل کارهای صندوق قرض الحسنه است.
در ۶۱ روستای سرخس فعال هستیم
حاج آقای حمیدی از گستره حوزه فعالیتشان در شهرستان مرزی سرخس و پای کار آمدن مردم میگوید: فعالیتهای ما از ۸۷ روستا در سرخس در ۶۱ روستا است و در ۲۶ روستای دیگر تمام بخشهای قرارگاه ما فعال نشده است، ولی در برخی بخشها فعال شده است، معیار فعالیت ما مسجد نه روستا و اگر مسجدی پای کار بیاید و ظرفیت داشته باشد این قرارگاه را در آنجا تشکیل میدهیم، باید مسجد و تیم همدلی باشد تا با کمک همان افراد این کار را انجام دهیم.
راهی جز اینکه قرارگاه باشیم نداریم
شیخ داوود بیان میکند: چند مسئله در پای کار آمدن این افراد برای تشکیل قرارگاه مهم است اول اینکه ما هیچ راهی جز اینکه ما همه با هم باشیم نداریم، باید قرارگاه باشیم، رهبر معظم انقلاب میفرمایند که دشمن تشکیل جبهه مشترک داده است شما در تقابل با این جبهه تشکیل قرارگاه بدهید.
این فعال فرهنگی اضافه میکند: کار تشکیلاتی اصول خودش را دارد و در اینجا هر روستایی اگر فعالیتی انجام داده است اصالت آن روستا حفظ شده، با نام خودش دارد کار میکند و ما حامی آن هستیم و تصمیمگیری و نحوه فعالیت دست خودشان است، چه کسی چه مسئولیتی داشته باشد دست خود افراد است، مجموعه ما جنبه حمایتی دارد و برخی اوقات کارهایمان را به صورت مشارکتی به جلو میبریم.
اگر مجموعهای اصول داشت و اصالت افراد و مجموعهها حفظ شود همه پای کار میآیند
او تصریح کرد: اگر ما اصول و اساسنامه داشته باشیم، عهد و پیمان داشته باشیم و هدفمان مشخص باشد که خدمت به مردم است کار پیش میرود، برخی اوقات ما سیاستزده هستیم و سیاسیکاری میکنیم، برخی اوقات سلیقهای رفتار میکنیم و به سلیقه خودمان عمل میکنیم و هر جا به سلیقه خودمان عمل کردیم و از فکر و خرد جمعی که به نفع نظام، انقلاب و خدمت به مردم است، استفاده نکردیم، آنجا جایی بوده که آن مجموعه پای کار نیامدند، اگر مجموعهای اصول را داشته باشد و اصالت افراد و مجموعهها حفظ شود همه پای کار میآیند.
کار فرهنگی صبر و پیوستگی میخواهد
از شیخ داود درباره چالشهایی که در مسیر کار فرهنگی داشته است، میپرسم و او پاسخ میدهد: کار کردن چالشهای خاص خودش را دارد و کار فرهنگی از چند جنبه سخت است، ما در مجموعه خودمان هم کار عمران انجام دادیم و هم کار خیریه که در خیریه حوزه اشتغال، ترک اعتیاد و جهیزیه و درمان بوده، ساخت منزل بوده، تمام بخشهایی که یک خیریه میتواند داشته باشد همه اینها فعال بوده است.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه کار فرهنگی خیلی سختتر است، خاطرنشان میکند: شما میتوانی بگویی که بعد از ۱۴ سال ما روستای فاقد مسجد نداشته باشیم و بعد از آن میتوانی نشان بدهی که آجر روی آجر آماده است.
برای کار فرهنگی خیّر کم داریم
شیخ داوود متذکر میشود: متأسفانه ما برای کار فرهنگی نیز خیّر نداریم و حتی اگر برنامهاش وجود داشته باشد خیّر آن خیلی سختگیر میآید و کم وجود دارد، برخی اوقات میشنویم که نذر فرهنگی و اگر واقعا چنین چیزی است باید این اتفاق بیفتند.
او میگوید: در بیانیه گام دوم انقلاب بخشهایی مربوط به دغدغهها و گلایههای فرهنگی رهبر معظم انقلاب است و خیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب نشاندهنده آن است که رهبری نسبت به این موضوعات دغدغه دارند و ما نیز در این عرصه خیلی عقب هستیم، آن چیزی که در تمدنسازی اسلامی مدنظر بوده خیلی عقب هستیم و دشمن نیز بیکار نیست، اما در این کارهای زیادی نیز شده است.
این فعال فرهنگی میافزاید: در حوزه فرهنگی یک ویرانه را در بحث فرهنگی از قبل از انقلاب تحویل گرفتیم، ضمن اینکه مسئله فرهنگی یک مجموعه است یک موضوع نیست.
مجموعههای فرهنگی با کار قرارگاهی میتوانند مشکلات فرهنگی را حل کنند
شیخ داود در پاسخ به این سؤالم که برای حل معضلات فرهنگی چه باید بکنیم، میگوید: ما چندین معضل داریم که اگر فکری به حال این معضلات شود، مطمئناً بهتر جلو میرویم و اینکه تجدید قوا کنیم و برنامه ۴ یا ۵ ساله داشته باشیم، تشکیلاتی وارد بشویم و اگر این اتفاق افتاد ما موفق باشیم.
او بیان میکند: روستا داشتیم که مسجد نداشته، اما امروز امام جماعت آن مسجد از همان روستا است یعنی نیروسازی انجام شده است، اگر این مجموعههای فرهنگی با حفظ هویت خودشان در کنار هم قرار بگیرند و یک گروه هدف رو مورد بررسی قرار دهند و قرارگاهی جلو بروند خیلی از موضوعات فرهنگی حل میشود.
بهترین بستر مقابله با دشمن مسجد و ظرفیتهای مردمی است
به گفته شیخ داوود، نقشآفرینی دشمن در حوزه فرهنگی مشخص است که دشمنی میکند و بهترین بستر برای جمع کردن مجموعهها مسجد است.
او تصریح میکند: راه مشخص است و آن هم توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب است، وقتی از حوزه عمران یاد میشود میگویند استفاده از ظرفیت مردم، کار اقتصادی میگویند اقتصاد مردمی، کار فرهنگی نیز باید به دست مردم انجام شود و نقشه راه را حضرت آقا مشخص کردند.
این فعال فرهنگی ادامه میدهد: به معنای واقعی همه کاره باید مردم باشند، خودشان معضل را بشناسند و راه مقابله با این معضل بیان کنند و مجموعهها و نهادها باید حامی باشند، کار فرهنگی باید براساس فرهنگ مردم و آداب و رسوم آنها باشد اما متأسفانه کار فرهنگ توسط مردم انجام نمیشود.
به گفته شیخ داوود کار مردمی یعنی تمام اصول کار دست مردم باشد و هدف نیز داشته باشد، هدف در آن رضایت خدا و رسیدن از نقطهای به نقطه دیگر براساس ظرفیتهای آنجا باشد.
این فعال فرهنگی میگوید: باید در کار مردمی همه مردم احساس وظیفه کنند و نسبت به وظایف خود عمل کنند، اما در مدل الان متأسفانه مردمی نیست، یک شبه تصمیمگیری میشود و فردا انجام میشود و بعد هم میگوییم صبح شنبه فهمیدم چه اتفاقی افتاد.
کار فرهنگی مردمی در روزهای کرونایی
حمیدی درباره فعالیتهای فرهنگی در روزهای کرونایی میگوید: وقتی کار مردمی بشود، وقتی موضوع کرونا پیش آمد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان فقط کمک مالی تحت عنوان ستاد مردمی مبارزه با کرونا توسط این مجموعه جمعآوری شد و تحویل بیمارستان سرخس شد و تمام این کمکها مردمی بوده است، تمام مساجد و گروههای جهادی برای ضدعفونی شهر پای کار آمدند.
برگزاری ۳۰ مسابقه و ۲۰ پویش در فضای مجازی
او اضافه میکند: در ایام کرونا در بخش اوقات فراغت محدود شدیم اما بیش از ۳۰ مسابقه و ۲۰ پویش در مناسبتهای ملی و مذهبی در فضای مجازی انجام شده است و تعداد افرادی که در این مسابقات شرکت کردند، تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر است، این نشاندهنده بخشی از این کار مردمی بوده و مطمئناً با ۴ و یا ۵ نفر نیروی داخلی قرارگاه قابل انجام نیست و باید مردم پای کار بیایند، وقتی کار مردمی انجام شود کار دیده میشود و کار مشخص میشود، الان خیرین ما نیز میدانند فعالیت ما کجا انجام میشود و این ویترینسازی کار است.
توسعه اشتغال با ورود بنیاد برکت به سرخس و خراسان رضوی
یک بخش از فعالیتهای شیخ داود در قرارگاه جهادی قرآن و عترت حوزه اشتغال بود که این موضوع پس از ورود به عرصه خیریه در سال ۹۱ برای مددجویان ایجاد شد و البته در برخی از طرحها شکست خوردند و در برخی از آنها موفقیتهای خوبی کسب کردند، اما داستان اشتغال برای شیخ داود از سال ۹۶ متفاوت شد و او از این سال با توجه به سابقهای که در عرصه اشتغال داشت به عنوان مجری طرحهای اجتماع محور بنیاد برکت ابتدا در سرخس و سپس در خراسان رضوی انتخاب شد و فعالیت در حوزه اشتغال را به صورت تخصصی پیگیری کرد.
او درباره فعالیتهای بنیاد برکت در سرخس میگوید: بنیاد برکت فعالیتش در سرخس از سال ۹۶ شروع شد که از نیمه دوم سال ۹۶ تا سال ۹۷ یک دوره آموزشی را گذراندیم و از سال ۹۷ کارهای حوزه اشتغال و فعالیت عملی بنیاد برکت رسماً فعال شد.
اجرای بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال در خراسان رضوی
این فعال فرهنگی میگوید: بنیاد برکت نیز کار اقتصاد و اشتغالش مردمی است و از ظرفیتهای موجود مردم استفاده کرده است و بیش از ۶۰۰ طرح اشتغال در سرخس و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ طرح در خراسان رضوی ایجاد شده است.
او بیان میکند: توجه ویژه بنیاد برکت به حوزه آموزش و تخصصی کردن مشاغل، ایجاد صندوقهای قرض الحسنه و صندوقهای پشتیبان است تا برای کوچکترین تلنگری اشتغال به هم نریزد و از همان ظرفیت صندوق استفاده شود و در کنار آن شناسایی نیروهای بومی منطقه و آموزش آنها برای دوره تسهیلگری و نظارت بر کار اشتغال است.
مجموعه تعطیل شده ۴ میلیاردی را با ۱۲۰ میلیون تومان زنده کردیم
حمیدی بیان میکند: به عنوان مثال در طرحهای ایجاد شده در یک شهرستان بیش از ۲۰ کارگاه ناقص داشتیم که آنها را فعال کردیم؛ در آنها کارگاه ناقصی بوده است با سرمایه ۴ میلیارد تومان که روزی در آن مجموعه ۲۰ نفر کار میکردند که با همین آموزشها و مبلغ حمایتی ۱۲۰ میلیون تومان که به صورت تسهیلات پرداخت شده، این مجموعه راه افتاده است یعنی یک مجموعه ۴ میلیاردی به خاطر ۱۲۰ میلیون تومان تعطیل بوده است.
این فعال فرهنگی میافزاید: در یکی از شهرستانها بیش از ۵۰ دانش آموخته با مدرک بالای لیسانس که قبلاً بیکار بودند مشغول به کار شدند و توجه ویژه به آنها شده و نه تنها که الان خودشان شاغل هستند، بلکه از دو نفر گرفته تا بالای ۱۵ نفر را حقوق میدهند.
شیخ داوود اضافه میکند: در حوزه کورههای آجرپزی، یک شهرستان کورههایش تعطیل شده بود و آجر از خارج از شهرستان میآمد که بنیاد برکت این کورهها را با تسهیلات راهانداخته است و بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفر مشغول به کار شدند و آجر با قیمت و هزینه کمتر در اختیار مردم قرار میگیرد، هم اکنون بیش از ۳۵۰ روستای خراسان رضوی تحت پوشش بنیاد برکت است که از ظرفیتهای هر روستا استفاده میشود.
وی درباره روند کار بنیاد برکت میگوید: بعد از اینکه آموزشهای تسهیلگران انجام شد یک هدفگذاری صورت میگیرد که در سال اول چند طرح و در کجا انجام شود. یک فرم شناخت شهرستان توسط همه دستگاههای اجرایی و ظرفیتهای مردم تکمیل میشود و بر اساس آن فرم شناخت شهرستان هدفگذاری و مشخص شدن رستههای شغلی جهت فعالیت صورت میگیرد، سپس کارگروه اشتغال شهرستان ایجاد میشود و روستاهای هدف مشخص میشود و بعد از آن فرم شناخت روستاهای هدف تکمیل و رستههای شغلی جهت فعالیت در روستا مشخص میشود.
این فعال فرهنگی ادامه میدهد: بعد از این موضوع فراخوان عمومی انجام میشود و موضوع تبیین میشود به روستا که شاخصهایی داریم در این زمینه افرادی که ساکن دائم روستا باشند، بیکار باشند، دانش لازم برای آن شغل را داشته باشند، مکان برای آن اشتغال را داشته باشند.
شیخ داوود بیان میکند: پس از آن اهلیت سنجی فنی و اعتباری در مرحله بعد توسط تسهیلگران انجام و حوزه بازار فروش بررسی میشود، سپس گروههای تخصصی هر شغل ایجاد میشود و آموزش تخصصی انجام و پس از آن پرونده برای تسهیلات ایجاد میشود ضمن اینکه در کارگروهها بعد از برآورد دقیق شغلها خریدها تجمیعی انجام میشود، بعد از این موضوع صندوق قرض الحسنه برای حمایت از شغل ایجاد میشود، تمام این مسیر به جز تکمیل فرم شناخت شهرستان کمتر از ۴۵ روز زمان میبرد.
کمتر از یک درصد معوقه بانکی برای شغلهای ایجاد شده داریم
او با بیان اینکه چون اقتصاد در اینجا مردمی است و خود روستاهایی ضامن یکدیگر میشوند، ادامه میدهد: ما به دنبال ضامن کارمندی نیستیم، در ۴ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغالزایی که انجام شده است با بانکهای عامل ما کمتر از یک درصد معوقه بانکی داریم، اگر شغل انجام شود و این شغل به گونهای باشد که اقتصادی باشد مطمئن باشید قسطی عقب نمیماند که بانکها هراس دارند.
این فعال فرهنگی متذکر میشود: پرداخت اقساط تسهیلات آنجایی به مشکل میخورد که یا شغل ایجاد نشده است یا شغل ایجاد شده برمبنای یک طرح علمی و عملی آزمایش شده نیست.
شیخ داوود اضافه میکند: ما برای شغلهایی که ایجاد کردیم تسهیلات اولیه را از بانک دریافت کردیم و صندوقهای قرض الحسنهای که توسط خود مردم ایجاد شده برای رفع چالشهای بین راه شغل و یا استفاده از اضطرار است و جنبه حمایتی پس از ایجاد شغل را دارند که برخی اوقات حتی پیش میآید در شغلی نیاز به ارتقا و افزایش امکانات است که در اینجا نیز از صندوقها استفاده میشود و در این صندوقها ماهیانه پول توسط مردم واریز میشود.
ایجاد اشتغال برای ۹ هزار نفر در خراسان رضوی طی دو سال
شیخ داود درباره تعداد شغلهای ایجاد شده میگوید: ما سال ۹۷ قرار شد تا سال ۱۴۰۰ به اشتغال ۳ هزار نفر در سرخس برسیم که تا امروز برای یک هزار و ۹۵۰ نفر شغل ایجاد کردیم و تا رسیدن به هدف فقط یک هزار و ۵۰ شغل فاصل داریم که این را هم قبل از موعد انجام میدهیم.
به گفته این فعال فرهنگی، هم اکنون ۱۴ شهرستان تحت پوشش دارند که البته تعداد آنها در حال اضافه شدن است و در خراسان رضوی ۴ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال داشتند، همچنین، برای بیش از ۹ هزار نفر شغل ایجاد کردیم.
او بیان میکند: میزان سرمایهگذاری که در خراسان رضوی انجام شده، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است که بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان آن توسط بنیاد برکت بوده و مبلغی که مردم و بنیاد گذاشتند بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است.
شیخ داوود ما تسهیلگر هستیم و کار را باید برای مردم راحت کنیم و در هیچ یک از پروندههای ما تا زمانی که فرد بخواهد به بانک معرفی شود لازم نیست حتی یک بار به شهر بیاید و این ما هستیم که ما خدمت مردم میرویم و این را وظیفه خودمان میدانیم و ما قرار نیست با بخشنامه کار کنیم بلکه قرار است معضل شهرستان را بشناسیم و برای آن معضل از تمام ظرفیت استفاده کنیم، ما دنبال این هستیم که روستاهای هدفی که داریم در این روستاها بیکار نداشته باشیم.
قرار است اقتصادمان را مردمی کنیم
شیخ داوود بیان میکند: در برخی حوزهها سرمایهگذاری خارجی آوردیم مانند سرمایهگذار چینی برای سرمایهگذاری در حوزه الکترونیک که البته جذب سرمایهگذار وظیفه ذاتی ما بوده، قرار است ما اقتصادمان را مردمی کنیم، موضوع ما اشتغال، اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی است و قرار است احساس تکلیف کنیم.
او اضافه میکند: با چندین سرمایهگذار دیگر صحبت کردیم تا در بخشهای نساجی، خیاطی و دانش بنیان شروع به سرمایهگذاری کنند و هم آنها نفع ببرند و هم چرخه اقتصاد فعال شود.
شیخ داود درباره بازار فروش برای شغلهایی ایجاد شده توضیح میدهد: ما شهرستانی داریم که صیفیجات را از جایی دیگر وارد میکنند و خودشان تولید نمیکنند و علت اینکه خودشان تولید نمیکنند این است که از بازار فروش آن هراس دارند که برای این شهرستان داریم طرح مطالعاتی را انجام میدهیم تا این شهرستانها محصولات خودشان را خودشان تولید کنند البته بازار فروش هر محصول نسبت به هر محصول متفاوت است.
این فعال فرهنگی میافزاید: با توجه به آموزشهایی که داریم میدهیم برای فروش از بستر فضای مجازی استفاده میشود و الان حوزه فروش خیلی راحتتر شده، هم فضای رقابتی به وجود آمده است و هم خیلی از دلالها و واسطهها حذف میشوند.
اولویت اول ما حذف واردات به معنی حذف وابستگی است
حمیدی ادامه میدهد: کار اولی که ما در بنیاد برکت داریم انجام میدهیم این است که نگاه میکنیم ببینیم کشور در کجا دارد واردات انجام میدهد ما الان در گوشت قرمز وارد کننده هستیم و اگر برنامهای در حوزه دام سنگین داریم به خاطر حذف این وابستگی است، در خیلی از نهادهها وابسته هستیم و ما میخواهیم این وابستگی را حذف کنیم؛ اولویت اول حذف واردات به معنی حذف وابستگی است و سپس صادرات که البته هم اکنون در برخی از قسمتها نیز صادرات انجام میشود.
اقتصاد ما باید مردمی باشد
وی درباره مردمی شدن اقتصاد میگوید: اقتصاد ما باید مردمی باشد بر مبنای گام دوم انقلاب که ماحصل این مردمی شدن، اشتغال در محل خودش انجام میشود و روستاهای ما تولیدکننده خواهند بود و از حاشیهنشینی شهرها دور میشویم و در مسیر جهش تولید قدم برمیداریم ضمن اینکه در این مسیر نیازهای مردم توسط خود مردم مشخص و مرتفع میشود، نگاه ما در حوزه ایجاد اشتغال توجه به قشر تحصیلکرده و نخبه است که بسته به توانایی فرد و ظرفیت منطقهای و بازار فروش برای او شغل ایجاد میکنیم؛ به کارگاههای ناقص، به زنان سرپرست خانوار، به خانوادههایی که معلول دارند، به روستاهایی که توانایی اشتغال توجه ویژه میکنیم.
خاطرات شیرین از اقتصاد مردمی
شیخ داود برای اینکه بر مردمی شدن اقتصاد تاکید کند دو خاطره شیرین را به عنوان پایان مصاحبه بیان میکند: اگر اقتصاد مردمی شود نتیجه کار این میشود که یک کارگر ساختمانی جوان اکنون به سه نفر حقوق میدهد و یک جوان نخبه از کار در زیرزمین ۲۵ متری به یک کارگاه ۲۰۰ متری با ۲۰ نفر نیرو میرسد.
او میگوید: خاطره شیرینی که از ایجاد اشتغال دارم که واقعاً برای من شیرین است این است که یک جوان متأهل و دارای دو فرزند بود که حاشیهنشین مشهد و از خانواده دور بود و به عنوان کارگر ساختمانی در مشهد کار میکرد و هر دو هفته به روستای شهرستان خودش مراجعه میکرد و سختی دوری و بقیه معضلات را داشت.
این فعال فرهنگی بیان میکند: در سال ۹۷ تسهیلگران ما که به روستای آن جوان رفته بودند در حوزه اهلیتسنجی گفتند این فرد در روستا نیست و مشهد کار میکند، اما ما گفتیم اسمش را بنویسند و قرار شد برای او دو رأس دام سنگین شیری تهیه شود و این کار شد، اما امروز پس از گذشت دو سال آن جوان که در مشهد کارگر ساختمانی بود کجاست؟ آن زمان به عنوان کارگر ساختمانی کار میکرد و ماهیانه یک میلیون تومان درآمد داشت، امروز همان فرد هم دو رأس دام خودش را دارد، هم گوسالههای آن دام را فروخته است و کارگاه بلوکهزنی ایجاد کرده، سه نفر به عنوان نیروی این فرد دارند در کارگاه بلوکهزنی کار میکنند و خودرویی برای خودش خریداری کرده و اکنون نیز به فکر این است که برای خودش مسکنی ایجاد کند.
او یادآور میشود: مورد دیگری که برای من خیلی شیرین است، جوان تحصیلکردهای را داشتیم با مدرک فوق لیسانس که در یک زیرزمینی ۲۵ متری فعالیت میکرد و قطعاتی از یک خودرو را این جوان نخبه تولید میکرد که جزو نخبگان آن شهرستان است و کل قطعاتی که درست میکرد ۴ یا ۵ قطعه بیشتر نبود امروز یک فضای بیش از ۲۰۰ متر در اختیارش است بیش از ۲۰ نفر فعالیت میکنند و حدود ۷۰ قطعه از یک خودرو را تولید میکنند و گام ایجاد کارگاه دوم خود را نیز برداشته است.
شیخ داوود متذکر میشود: ما تلاش میکنیم تا اقتصاد را به دست خود مردم بدهیم تا علاوه بر کمک به زندگی خودشان، به تولید کشور نیز کمک کنند.
=====================
گفتوگو از علیرضا علی صوفی
=====================
انتهای پیام/
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه